2024-10-08

Rollcos helter: Et tilbakeblikk fem år senere

Ola, Oskar och Mara från RollcoArbeidsglede, bedriftskultur og jubileum er noen av temaene som Oskar, Ola og Maria berører i ukens blogginnlegg. Kanskje du kjenner dem igjen fra Rollcos nettside eller et av våre nyhetsbrev.

Møt Oskar, Maria & Ola

For fem år siden utviklet vi et nytt bildekonsept med temaet «Rollcos helter». Vi ønsket å fremheve hva som gjør Rollco unik – kundefokuserte og engasjerte medarbeidere. De som deltok på bildene ble raskt gjenkjennelige fjes også utenfor selskapet. Alle de som deltok i «Rollcos helter»; Oskar, Ola, Maria, Annelie og Henrik jobber fortsatt på Rollco. Vi benyttet anledningen til å snakke med de tre om tiden deres her.
Hvem er personene bak bildene, og hvordan havnet de på Rollco?

Oskar, leder for teknisk avdeling, har jobbet i Rollco i syv år. Han begynte som ansatt i designavdelingen, noe som var en stor attraksjon for ham.

– Det var definitivt en av tingene som tiltrakk meg. Jeg trengte ikke sitte for meg selv, noe mange designere gjør.

Ola har vært i Rollco siden 2013. Med bakgrunn i SKF, som tidligere drev en lignende operasjon i Helsingborg, tok han sjansen på å begynne i Rollco da SKF sentraliserte til Gøteborg. I dag jobber han som selger.

Butikkselger er også Marias rolle. Hun har vært hos Rollco i seks år og har tidligere hatt en lignende stilling i et annet selskap i industrisektoren.

Rollco Hero Maria
Maria
Rollco Hero Ola
Ola
Rollco Hero Oskar
Oskar
Rollco Hero Henrik
Henrik
Rollco Hero Annelie
Annelie

Bedriftskultur – Rollcos DNA

Hvordan opplever du bedriftskulturen hos Rollco?

 

– Å jobbe på Rollco er ikke så firkantet, sier Oskar. Her har du mye frihet og personlig ansvar.

– En skikkelig flat organisasjon, sier Maria.

– Som kunde er det veldig enkelt å handle hos oss, sier Ola.
Vi er veldig raske. Kommer en forespørsel inn om morgenen, kan den ofte være behandlet og klar til å leveres på ettermiddagen samme dag. Det er en del av Rollcos DNA.
Ola legger til at han mener det er Rollcos største konkurransefortrinn.

– Konkurrentene våre kommer ikke i nærheten der, sier han.

Kundeopplevelse utover det vanlige

Ola kommer til å tenke på et arrangement for noen år siden.

– Vi fikk en forespørsel fra et firma som vi ikke hadde noe forhold til tidligere, sier Ola.
At de var kunde hos en av våre konkurrenter var ikke noe jeg visste på den tiden.

Ola kom med et tilbud til kunden, som senere ble omgjort til en ordre og sendt fra Rollco samme dag. Allerede dagen etter hadde kunden mottatt bestillingen sin. Han sendte en e-post til Ola hvor han takket for rask service. Han sa også at han fortsatt ventet på et tilbud fra sin forrige leverandør, konkurrenten, som ennå ikke hadde kommet tilbake til ham. Lignende situasjoner oppstår med jevne mellomrom, sier Ola.

Arbeidsglede hos Rollco

Hva setter du mest pris på ved kollegene dine i Rollco?

– Ønsket om å løse ting. Du gir ikke bare ting videre, du vil hjelpe. Det er et stort engasjement, sier Oskar.

Ola setter pris på åpenheten og atmosfæren.

– Det spiller ingen rolle om du jobber på kontoret eller på verkstedet, det er en familiær atmosfære. Vi sitter alltid sammen til lunsj og spiser og snakker.
Dere har respekt for hverandres individuelle kunnskap. Det trengs alle for å få det til å fungere, sier han.

– Jeg setter pris på at du tør å stille spørsmål og si hva du mener, sier Maria. Bedriftskulturen oppmuntrer til å komme med konstruktive forslag og spørsmål for å utvikle og drive ting fremover.

 

Minnerike begivenheter i selskapet

 Er det en spesiell hendelse i løpet av tiden din på Rollco som du husker spesielt godt?

 

Sommerfestene, sier Ola med en latter.

Nei, men seriøst faktisk. Vi har hatt veldig hyggelige samlinger med Rollcos ansatte, også de fra andre land. Det har tilført samfunnet mye.

 

En vanskelig ting som faktisk genererte mye positivt til slutt, var da vi hadde en stor datafeil i 2019, sier Maria.

Hele selskapet kom gjennom det på en fantastisk måte. Vi måtte gå tilbake til det grunnleggende og bruke papir og blyant, utfyller Ola. Måten vi gjorde det på viste at man sammen kan komme gjennom veldig tøffe situasjoner. Flyten gjennom selskapet ble tydelig, alt gikk fra hånd til hånd. Jeg tror det har styrket oss som selskap.


2024: Jubileum
🎉

 Hvordan vil du feire 25-årsdagen din? 

– Vi skal ha fest, selvfølgelig, svarer Ola umiddelbart.
Det vil være Rollco-kolleger fra andre konsernselskaper. Alle land er invitert til Sverige, også Taiwan. Det blir salgsmøte og stor fest.
Da kommer det kanskje noen kunder på besøk. Mulig vi skal ha et morsomt kundearrangement når vi kommer til de nye lokalene.

Takk Oskar, Ola & Maria!

 

Fortell en venn eller kollega: