2024-01-08

Møt Rollcos innkjøper Elise

Elise inköpare på Rollco

Elise jobber med innkjøp hos Rollco. Rollco har leverandører i både Europa og Asia. Rollcos store lager letter leveringstiden for kundene.

Navn: Elise Kristiansen
Alder: 30 år
Posisjon: Innkjøper hos Rollco, Helsingborg
År hos Rollco: 3 år, ansatt siden 2020

Arbeidsoppgaver

Elise er en av fem personer som for tiden jobber i Rollcos innkjøpsavdeling. På avdelingen hjelper man sammen til å håndtere de ulike oppgavene som går gjennom avdelingen.

– Primært kan man si at vi planlegger og sikrer leveranser mot lager og ordre, sier Elise. Vi registrerer og bestiller varer hos våre leverandører.

Hva er det morsomste med jobben din?

Elise synes det morsomste med jobben hennes er at hun samarbeider med mange forskjellige mennesker. Hun har kontakt med stort sett alle avdelinger i selskapet.

– Følelsen når man jobber sammen for å møte kundens behov, alt fra å motta tilbud til å sikre leveranser til vårt lager, er veldig tilfredsstillende, synes Elise.

– Jeg kommer ikke så ofte i direkte kontakt med kundene våre. For meg er kunden ofte en av Rollcos selgere. Du kan si de bringer kundens sak til meg.

Leverandører over hele verden

Elise forteller at flertallet av Rollcos leverandører finnes i Europa i land som Tyskland, Italia, England og Slovenia.

– Vi importerer også en del fra Asia, land som Taiwan, Sør-Korea og Kina. Noe ikke alle vet er at Rollco også har et salgskontor i Taiwan. Vi har noen kunder som har flyttet produksjonen sin til Asia. Vi har rett og slett fulgt dem som leverandør. Ved å ha kontor i Taiwan forenkles kommunikasjonen med kundene. Det gir oss også muligheten til å ha tettere kommunikasjon med våre asiatiske leverandører. En vinn-vinn-situasjon, sier Elise.

År med mange utfordringer

De siste årene har vært preget av først Covid-19-situasjonen, og senere krigen i Ukraina. Noe som har blitt lagt merke til gjennom bl.a. leveringsforsinkelser og økte priser.

– En kjede som kanskje starter med at vår leverandør har mangel på råvarer kan til syvende og sist påvirke kunden som sluttforbruker. Det er vanskelig å haste hjem varer som er på en båttransport, tusenvis av mil unna. Da må man av og til bruke oppfinnsomheten og lete etter alternative produkter eller kanskje alternative leverandører, sier Elise.

– Nå føler vi endelig at situasjonen har begynt å stabilisere seg. Vi regner med å ta igjen helt i 2023.

Stort lokallager en fordel

Ettersom mye gods er både langt og tungt, er det først og fremst båtfrakt som gjelder fra Rollcos asiatiske leverandører.

– Ledetiden kan noen ganger være ganske lang, vi prøver derfor å lagerføre denne typen materiell i Helsingborg, sier Elise. I hastesituasjoner kan vi bruke ekspressflyvninger dersom størrelsen på varene tillater det. Men nøkkelen til å unngå dette er nettopp å opprettholde et stort lokalt varelager.

– Når det gjelder våre europeiske leverandører, har vi faste biltransporter hver uke. Vi prøver å samle inn så mye vi kan i disse faste leveransene for å holde fraktkostnadene nede og jobbe mot økt bærekraft.

Hvordan vil du beskrive Rollco som et selskap?

– Vi er raske. Vi er kundefokuserte, det er virkelig kunden først som betyr noe. Alltid! Det er noe jeg tror gjennomsyrer alle i bedriften, fra start til slutt.

Hva er det beste med å jobbe i Rollco?

– Det er vel denne drivkraften alle har, det må jeg si. Vi har vokst mye, det er spennende å være med på den reisen. Og det er kjekt å se at vi klarer å opprettholde kundefokuset, selv om vi blir større. Jeg håper vi kan holde på!

– Rollco investerer mye i sine ansatte, det setter jeg pris på.

Hvis du måtte jobbe, men uten å trenge penger, hvilken jobb ville du valgt?

– Jeg ville nok jobbet med det jeg gjør i dag. Det er det jeg føler spontant. Jobben min er veldig morsom. Jeg kunne absolutt tenkt meg å jobbe videre med innkjøp.

Fortell en venn eller kollega: