En dansk, dyregal verkstedleder med et brennende engasjement. Kim er en av veteranene i selskapet med hele 22 år som ansatt. Da han begynte i Rollco, var han den første og eneste personen som jobbet både på lageret og verkstedet. Gjennom årene har han og selskapets grunnleggere vært med på å bygge Rollcos lager og verksted til det det er i dag, 22 år senere.
Navn: Kim Örnfeldt Lodin
Alder: 59 år
Posisjon: Verkstedleder i Rollco, Helsingborg
År hos Rollco: 22 år, ansatt siden 2000
Hva gjør en verkstedleder hos Rollco?
Kim har det øverste ansvaret for alle de praktiske aspektene ved Rollcos lager og verksted. Innkjøp av inventar, vedlikehold og mye mer. Kim forteller at hans største oppgave i dag er å ta seg av personalet han har ansvar for, totalt 26–30 personer, på ulike måter.
– Tallet kan variere litt da vi ofte tar inn praktikanter og noen ganger har noen ekstraarbeidere, sier Kim. Men kort fortalt er det alle som jobber på Rollcos verksted og lager i Helsingborg.
Et mannsdominert miljø, men antall jenter øker
– I dag jobber fem jenter på Rollcos lager og verksted, sier Kim. Vi har en jente i foredling som jobber som maskinfører, to jenter på våre monteringsavdelinger, og to jenter på vårt lager. Det er en mannsdominert bransje som innebærer blant annet veldig tunge løft, men vi er veldig glade når vi også klarer å tiltrekke oss jenter. Kvinneandelen har økt de siste årene, noe vi har jobbet aktivt mot.
Hva er det morsomste med arbeidet ditt?
– Det er personalet, svarer Kim uten å nøle. Jeg drives av å hjelpe mennesker og få dem til å vokse. Har du bare viljen tror jeg du kan klare det meste. Og jeg liker å være der som en støtte og anspore folk til å lykkes med det de ønsker å oppnå.
Hva synes du kjennetegner Rollco?
– Det er et fantastisk selskap. Jeg må si det. Jeg har vært her i så mange år og trives fortsatt like godt. Det er fantastisk gøy å ha vært med fra starten og bygge det opp til det det er i dag.
Jeg synes personlig at Rollco står for at alle skal ha et godt arbeidsmiljø. Vi skal ha gode kollegaer, folk skal trives på Rollco, et godt fellesskap. Vi hjelper hverandre til å ta vare på hverandre. Det er en gammel kultur, som sitter litt i veggene, noe som er litt av grunnen til at Rollco har blitt det det er i dag. Vi jobber hele tiden med å formidle dette til alle nye ansatte etter hvert som selskapet vokser. Det blir en ny kultur, men med de grunnleggende verdiene igjen.
Kunder
I rollen som verkstedleder kommer ikke Kim så ofte i kontakt med selskapets kunder. Han er imidlertid preget av kundefokuset som preger Rollco som selskap. For ham sier det seg selv at han alltid er tilgjengelig for å løse et problem hvis en kunde trenger det. Han forteller om en gang en kunde fra Norge fikk maskinhavari.
– Vi produserte en maskinert kuleskrue haste en fredag ettermiddag og jeg tok med meg skruen hjem. Da kunden som hadde kjørt fra Norge kom sent på kvelden, måtte han selvfølgelig først inn for å spise med meg og min kone, før han snudde hjem igjen, sier Kim. Det er mange lignende historier...
– Blir jeg kontaktet i helgen av en selger som trenger å hjelpe en kunde akutt, løser vi det alltid, sier Kim.
Fra klage til annonsekampanje
– For en stund siden var jeg og vår montør Henrik på Jylland hos en dansk kunde. Vi dro dit fordi kunden hadde et problem med produktene våre, en klage. Etter at vi tilbrakte noen dager der for å hjelpe kunden, endte vi opp med å ta hjem bestillinger på enda flere ting i stedet. Gjennom den personlige kontakten, en godt håndtert klage, ble vårt forhold til kunden styrket. Kundefokus er alt.
Hvis du måtte jobbe, men uten å trenge penger, hvilken jobb ville du valgt?
– På en bar på Hawaii eller i Thailand! Det hadde vært kjempegøy. Fint vær, leve for dagen. Hvis jeg ikke trengte penger, ville jeg definitivt fortsatt ønske å jobbe videre. Men det hadde vært noe du gjorde bare fordi du hadde lyst, og kanskje litt når du hadde lyst. Jeg tror jeg hadde passet ganske godt inn på en bar i et varmt land.